Op een basisschool staan in de vensterbank twee jonge plantjes. Elke ochtend lopen de kinderen langs de plantjes en bij de een denken ze positieve blije gedachten over de plant. Bij de andere boze donkere gedachten. Het eerste plantje groeit goed. Het andere kwijnt weg. Trainers van dieren weten dat je positief gedrag moet belonen. Ongewenst gedrag negeer je zoveel mogelijk. En als koeien in een prettige stal staan met aangename (klassieke) muziek geven ze meer melk. Wat hebben deze verschillende feiten met elkaar en met TM te maken? Geen diploma nodig
Voor bijna alles moet je in Nederland een opleiding volgen en heb je een diploma nodig. Behalve voor een van de belangrijkste dingen in je leven: hoe kinderen op te voeden. Iedereen kan kinderen op de wereld zetten. Hoewel je er niet toe verplicht bent, zullen de meeste ouders proberen te weten te komen hoe ze kinderen zo kunnen opvoeden dat het sterke en evenwichtige mensen worden. Je doet wat je je ouders hebt zien doen. En je deelt ervaringen uit met en neemt adviezen aan van leeftijdgenoten die in dezelfde situatie zitten als jij. Er wordt veel gepraat over opvoeding en voor zover het de lichamelijke aspecten betreft, hebben we dat ook aardig onder de knie. Maar, als je kijkt naar het gedrag van de opgroeiende jeugd, dan laat hun optreden in erg veel gevallen te wensen over. Hoezeer we ook ons best doen bij de opvoeding van onze kinderen, vaak levert het niet dat op waar we naar streven. Waarom niet en hoe moet het dan wel? Het antwoord is te vinden in de feiten die in de inleiding zijn genoemd. Jong geleerd oud gedaan Vanaf de geboorte is het belangrijk dat de nieuwe wereldburger gekoesterd wordt. Een warme (letterlijk en figuurlijk) beschermende en liefdevolle omgeving is voor een mensenkind minstens zo belangrijk als voor een opgroeiend plantje. Elk kind is van nature nieuwsgierig en zal zijn best doen de wereld waarin het is geboren zo snel mogelijk te leren kennen. Het is belangrijk om alles wat het goed doet te waarderen en deze waardering naar het kind toe te laten blijken. Je kunt het zeggen of zachtjes applaudisseren (zoals gebruikelijk is in sommige culturen). Het positief ondersteunen van alles wat het goed doet, heeft een buitengewoon krachtig positief effect op de groei van het kind. Het krijgt zelfvertrouwen en wordt sterk en onafhankelijk. Het leert veel en snel, en geniet van uitdagingen. Grenzen stellen Een kind dat van jongs af aan veel positieve aandacht krijgt leert, zodra dat aan de orde is, ook gemakkelijk wat het niet moet doen. Zeg rustig, duidelijk en zonder emoties wat het moet nalaten en waarom. In dergelijke corrigerende situaties blijven de waarderende woorden en handelingen uit, wat het kind als onaangenaam ervaart. Het wil graag gewaardeerd worden en zal daarom spontaan die dingen doen waardoor het positieve aandacht krijgt. Automatisch blijft ongewenst gedrag zo achterwege. De positieve aandacht, in combinatie met het gedrag van de ouders (hun voorbeeldfunctie) en het stellen van grenzen schept duidelijkheid voor het kind. Het zo vroeg mogelijk aanleren van een gezond gedragspatroon is enorm belangrijk, vooral voor later, als het in de pubertijd komt en in de samenleving zoals deze nu (nog) is, onvermijdelijk wordt blootgesteld aan veel verleidingen. Onze samenleving De manier waarop onze samenleving functioneert, is verre van ideaal. Zo ook het onderwijs. Als er al kinderen zijn die met plezier naar school gaan, dan leren ze dat meestal snel af. Hoe komt dat? Hoe goed de leerkrachten op school het ook bedoelen, uiteindelijk worden de kinderen door de toetsen die ze moeten afleggen, afgerekend op wat ze fout doen. Voortdurend is er aandacht voor dat wat er fout wordt gedaan in plaats van de kinderen te belonen voor wat ze goed doen. Deze gang van zaken is voor de meeste kinderen funest. Van nature zijn ze leergierig en doen ze hun best. Zijn hun prestaties minder dan van hen wordt verwacht (en dat komt zeer veel voor) dan krijgen ze te horen dat ze beter hun best moeten doen. Echter hoe hard ze ook werken, vaak blijven de resultaten teleurstellend. Wat hen op nog meer vermaningen komt te staan. Zo raakt een kind gefrustreerd en houdt op zijn best te doen, want wat het ook doet, het krijgt toch op zijn kop. Dit is de negatieve spiraal waardoor leerlingen een hekel krijgen aan school. Het hoeft geen verbazing te wekken dat als scholieren op deze manier worden gepest ze anderen gaan pesten. Dat is hen niet kwalijk te nemen. Ze doen na wat ze zelf ondergaan. Pesten is in veel gevallen het gevolg van de voor de kinderen onmogelijke situatie waar de school hen in plaatst. Het belang van TM Alleen de erg goede leerling (die goed scoort op een test) wordt positief gewaardeerd en ontspringt de dans. Het is daarom belangrijk ervoor te zorgen dat alle kinderen goed zijn vanaf het moment dat ze verplicht zijn zich te onderwerpen aan dit onderwijssysteem. Een goede voorbereiding begint thuis, door ze in een positieve warme omgeving zo sterk en onafhankelijk mogelijk te maken. De ouders moeten daar dan wel toe in staat zijn. En, hoe langer iemand de TM techniek beoefent, des te beter is hij daartoe in staat. Positief gedrag is een natuurlijk iets. Voor het kind is het ook belangrijk dat het de TM techniek beoefent. Het wordt sterker, weerbaarder en beter in staat goed op een test te scoren. En dan de leerkrachten. Het systeem vereist dat ze toetsen afnemen. Maar daaromheen, tijdens de lessen, is er ruimte dit opgelegde negatieve gedrag zo goed mogelijk te compenseren. Ook dat wordt eenvoudiger naarmate ze langer de TM techniek beoefenen. Dit artikel is niet gepubliceerd in het maandblad Sidhadorpnieuws. Artikelen van Bert Zijlstra die gepubliceerd zijn in het Sidhadorpnieuws kun je teruglezen op de website van Bert Zijlstra Opmerkingen zijn gesloten.
|
Over deze blogDeze pagina wordt onderhouden door de redactie van het Sidhadorpnieuws. En is een aanvulling op het maandblad: Sidhadorpnieuws Categorieën
Alles
|